Crowdfunding

Zoekt u een alternatief voor krediet via de bank of een investeerder?
Een fantastisch idee, maar geen geld om het verder uit te werken. Dat overkomt vele jonge ondernemers. Maar stel dat u er niet in slaagt om een investeerder te overtuigen en de bank wil u geen lening verstrekken. Dan behoort het nog altijd tot de mogelijkheden om uw plannen te bekostigen met hulp van crowdfunding.

 

Wat is crowdfunding precies?
Crowdfunding heeft de afgelopen jaren flink aan populariteit gewonnen, mede dankzij de laagdrempeligheid van deze kredietvorm. Het idee is dan ook simpel: u vertelt (op internet) wat u van plan bent en probeert zo veel mensen achter uw plannen te krijgen. De beste plek daarvoor is een crowdfunding-platform. Daarvan zijn er inmiddels vele, zowel nationaal als internationaal.

De volgende stap is net zo simpel: u vermeldt op zo’n platform het totale bedrag dat u nodig hebt en wanneer u uiterlijk over het geld wilt beschikken. Iedereen die u hebt overtuigd, kan vervolgens naar eigen inzicht bijdragen. Mensen kunnen u het geld lenen, maar ook schenken. Zij kunnen u ook sponsoren: dan levert u voor het gedoneerde geld een tegenprestatie. En net als investeringsmaatschappijen kunt u écht enthousiaste mensen als aandeelhouder laten participeren in uw onderneming. U krijgt het geld overigens pas als het gevraagde bedrag is gehaald. Zo niet, dan krijgt iedereen zijn geld terug.

 

Werkt crowdfunding dan?
Zo’n simpel concept kan toch niet werken? Toch wel. Neem de bekende online-krant ‘De Correspondent’: één oproep in De Wereld Draait Door was genoeg om in enkele dagen het startbedrag bij elkaar te krijgen. Uiteindelijk kreeg initiatiefnemer Rob Wijnberg veel meer. Dat gold ook voor diverse culturele projecten. Zo haalde filmmaker Eddy Terstall voor een korte film zes keer zijn gewenste budget op.

Deze voorbeelden laten zien dat bij crowdfunding maatschappelijke betrokkenheid vaak een grotere motivatie is dan de pure kans om rendement te behalen. Een goede communicatiecampagne is daarom het halve werk als u sympathie voor uw project wilt kweken.

 

Hoe kweekt u enthousiasme voor uw plannen?
De eenvoudigste start van elk crowdfunding-initiatief is door familieleden en vrienden voor uw plannen te enthousiasmeren. Zij kunnen vervolgens als ambassadeurs fungeren en zo uw bereik vergroten, ook buiten een crowdfunding-platform op internet. Daarnaast kunt u social media als Facebook en Twitter inzetten als ‘buitenboordmotor’ om mensen naar uw pagina op het crowdfunding-platform te leiden.

 

De juiste keuzes
Een alternatieve kredietvorm als crowdfunding wil niet zeggen dat u geen helder of haalbaar ondernemingsplan moet hebben. Sterker nog, in vergelijking met een bank of investeerder zult u met nog sterkere (en andere) argumenten moeten komen om mensen te overtuigen. Een gecertificeerd financieel planner met het FFP-keurmerk verplaatst zich in uw situatie en helpt u om de keuzes te maken die bij uw leven en uw bedrijf passen.