Ben je geboren tussen 1980 en 1996 dan behoor je tot de generatie Y (Gen Y), wat zijn dan jouw financiële behoeften en waar maak jij je zorgen over?
Als Gen Y heb je inmiddels een (goed) inkomen, je woont zelfstandig, je hebt wellicht een gezin gesticht, je hebt misschien een huis gekocht of je wilt een huis kopen, hoe dan ook: je leven vraagt om financiële beslissingen.
The Financial Planning Standards Board Ltd. (FPSB), de wereldwijde organisatie die het keurmerk CFP® uitgeeft, liet in februari 2023 onderzoek doen naar de financiële wensen van diverse doelgroepen, waaronder ook Gen Y. FFP heeft dit consumentenonderzoek ook voor Nederland uit laten voeren in samenwerking met FPSB. Wat speelt er?
Een wereld in verandering
We leven in een steeds veranderende en complexe wereld die mensen vraagt om financieel zelfredzaam te worden. Geld kan een bron van stress zijn. En geld kan voor heel wat levenskwaliteit zorgen. Mits op de goede manier begeleid.
Uit het onderzoek van de FPSB blijkt dat Gen Y veel meer betrokken is bij financiële zaken dan oudere generaties. 3 op de 4 personen gebruiken apps en websites om te helpen bij financiën, en bijna 3 op de 10 personen overwegen om te beleggen. Het mag geen verbazing wekken dat jongeren meer geneigd zijn om in cryptovaluta te beleggen dan oudere generaties. En meer dan 8 op de 10 personen die daadwerkelijk in cryptovaluta belegt, doet dat rechtstreeks via digitale platforms.
Financiële beslissingen
In wat voor soort situaties heb je als jongere consument te maken met financiële beslissingen? Denk allereerst maar eens aan het accepteren van een baan en wel of niet fulltime te gaan werken. Wat voor impact heeft dat op bijvoorbeeld het kopen van een huis? En hoe verhoudt zich samenwonen of trouwen tot het kopen van een huis? Wat is slim omgaan met je geld als je een gezin sticht en kinderen krijgt? Het zijn allemaal vraagstukken die heel duidelijk uit zowel het Nederlandse als het internationale onderzoek naar voren komen. Daar wil je als behorend tot Gen Y een antwoord op. Daarmee zoek je verder dan de traditionele manieren en vraag je ook meer kanalen voor communicatie, maar in alles zoek je ook de financieel planner. 1 op de 2 personen uit het onderzoek zegt zelfs tussen één en drie jaar een financieel planner te willen raadplegen. Omdat ze antwoorden en begeleiding willen.
Waarom een financieel planner?
Maar, waarom dan een financieel planner en waarom niet een andere adviseur? Dat heeft de FPSB ook laten onderzoeken. Welke elementen spelen een rol op grond waarvan je zou kunnen vaststellen dat een financieel planner belangrijk is in een mensenleven? De waarde van financiële planning laat zich vertalen in vier aspecten:
- Een hogere kwaliteit van leven
- Meer tevreden met de financiële situatie
- Meer vertrouwen in de financiën
- Betere ervaring met het financiële planning proces
De waarde van financiële planning
De FPSB kwam tot de volgende resultaten. Als iemand geen advies vroeg of kreeg dan gaf hij de kwaliteit van leven een gemiddeld rapportcijfer van een 6,6. Als een andere adviseur met advies kwam werd dat rapport cijfer een 6,9, maar als een financieel planner dat advies verzorgde werd de levenskwaliteit beoordeeld met gemiddeld een 7,3. Vertrouwen in de eigen financiële situatie is ook zo’n factor. Zonder advies een mager zesje, met advies van de financieel planner een dikke zeven. En zo scoorden alle vier factoren gemiddeld 1 punt beter als rapportcijfer.
En als je nu denkt, dat zal allemaal wel. Zo’n beetje de helft van de ondervraagden verwacht in de komende jaren ofwel een substantiële erfenis of een behoorlijke financiële verbetering. Tezamen met al die belangrijke beslissingsmomenten ten aanzien van werk, wonen en huishouden is hulp van een gecertificeerd financieel planner zeker geen overbodige luxe.
De whitepaper en een infographic van dit consumentenonderzoek is te downloaden via onze website FFP.nl onder Publicaties > Whitepapers