Almere, 30 september 2025 – Na een stemronde onder financieel planners én een kritische beoordeling door een vakjury zijn de drie finalisten voor de FFP Innovatie Award vastgesteld. Dit zijn ABN AMRO met ‘Financieel Vooruitzicht’, Alert Uitgeverij met ‘Fiscalert’ en Nationale-Nederlanden met ‘Pensioen APK’.
Dit drietal gaat uitmaken wie op 4 november uit handen van juryvoorzitter Ward Ooms de allereerste FFP Innovatie Award in ontvangst mag nemen. Met deze award wil Stichting Federatie Financieel Planners (FFP) nieuwe initiatieven belonen die het vak van financieel planner echt vooruit helpen. Denk aan slimme software voor klantdata-analyse en planning, AI-tools, nieuwe samenwerkingsvormen of innovatieve platforms.
De stem van de financieel planner
In september brachten financieel planners online hun stem uit op één van de tien inzendingen, die door FFP waren geselecteerd. Hierbij kwam ABN AMRO met haar initiatief ‘Financieel Vooruitzicht’ als winnaar uit de bus. ABN AMRO plaatst zich hiermee direct voor de finale.
Vervolgens onderwierp de vakjury de tien genomineerde innovaties aan een kritische beoordeling. Criteria hierbij waren impact, originaliteit, integraliteit en marktpotentieel. Uiteindelijk viel de jurykeuze op Fiscalert van Alert Uitgeverij en Pensioen APK van Nationale-Nederlanden als medefinalisten.
De drie finalisten krijgen op 23 oktober de gelegenheid om hun innovatie te presenteren aan de vakjury tijdens een pitchsessie. Op basis van deze pitches en kritische bevraging door de juryleden wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De uitreiking van de FFP Innovatie Award vindt plaats tijdens het FFP Diner op 4 november, de avond vóór het jaarlijkse FFP Congres.
Bewustwording en actie
Juryvoorzitter Ward Ooms kondigt alvast aan dat de finalisten in de finaleronde met name bevraagd zullen worden op de rol van de financieel planner in hun proposities. “Wat deze drie finalisten gemeen hebben, is dat ze elk op hun eigen manier financiële planning toegankelijker, persoonlijker en effectiever maken. ABN AMRO laat zien hoe technologie en coaching samenkomen in een krachtige planningsdialoog. Nationale-Nederlanden brengt pensioencommunicatie tot leven met een schaalbare, activerende aanpak. En Alert Uitgeverij bewijst dat zelfredzaamheid en digitale ondersteuning hand in hand kunnen gaan.”
Alle innovaties zetten volgens Ooms de gebruiker centraal en stimuleren bewustwording én actie. “Ze laten alle drie zien hoe vernieuwing kan leiden tot meer grip op de financiële toekomst.”