Consumenten lopen warm voor fintech-tools

Datum: 27-09-2018 In:

Amsterdam 27 september – Consumenten maken in toenemende mate gebruik van fintech-tools in financiële zaken. Dat blijkt uit een rondgang van beroepsorganisatie FFP onder softwareaanbieders, financieel planners en gesprekken met fintech-verantwoordelijken bij financiële instellingen aan de vooravond van de achtste editie van het FFP Congres op 4 oktober in Nieuwegein. Via digitale apps en tools krijgen ze snel en efficiënt inzicht in hun huidige en toekomstige financiële positie. Dat zorgt ervoor dat financiële planning toegankelijker en laagdrempeliger wordt voor grotere groepen consumenten.

Fintech-oplossingen verlagen drempel voor financiële planning

Als gevolg van digitalisering zullen procesgeoriënteerde taken (waaronder tijdrovende activiteiten als inventarisatie en analyse) snel worden geautomatiseerd. De financieel planner kan zich nog veel meer concentreren op zijn rol als financieel sparringpartner van de klant.

Fintech is in de optiek van FFP een van de belangrijkste drivers van verandering. In een speciaal Fintech/FPtech-katern ter gelegenheid van het komende FFP Congres geven Fintech-verantwoordelijken van een aantal grote financiële instellingen hun visie over de gevolgen van digitalisering voor de samenleving als geheel en de financiële sector in het bijzonder. Ook softwareleveranciers en individuele financieel planners komen in het FPtech-katern aan het woord.

Alles wat digitaal kan, wordt digitaal
Automatisering werkt zich snel omhoog in het adviesproces, is één van de belangrijkste bevindingen uit de rondgang onder software-aanbieders. Zij zijn daarin wat stelliger dan de bevraagde financieel planners. Ook ‘advies’ en ‘nazorg’ als onderdelen van het adviesproces van de financieel planner zullen in de toekomst deels geautomatiseerd gaan verlopen is de verwachting van de software-aanbieders.

De Fintech-verantwoordelijken van ING, Rabobank en PGGM wijzen op de snelle groei van virtuele assistenten, zoals Google Assistent, Amazon’s Alexa en andere apps. Voor financieel planners is het van belang om hierop aan te sluiten.
De financieel planners die bevraagd zijn, zien inderdaad nu al een waarneembare trend van toenemende digitalisering van het adviesproces. De menselijke maat, het persoonlijk contact, blijft echter belangrijk, zeker in de advies-en nazorgfase.

Schijnwerper op fintech
“Met het FPtech-katern hebben we de schijnwerper gezet op een thema dat voor FFP één van de kerndossiers vormt”, aldus FFP-voorzitter Rob van den Aker, “het FPtech-katern belicht van verschillende kanten de kansen en uitdagingen van een toekomst waarin high-tech en high-touch gaan samenvloeien. De snelheid waarmee dat gaat gebeuren, daar valt over te discussiëren. Maar dat het gaat gebeuren is evident.”
Van den Aker vervolgt: “Financiële apps en andere online-tools zullen consumenten meer inzicht geven in én meer bewust maken van hun financiële huishouding. Tegelijkertijd maakt digitalisering het adviestraject van de financieel planner efficiënter en kan het dus voor de consument drempelverlagend werken om met een financieel planner te sparren over zijn financiële toekomst”

De kracht van verandering
Op donderdag 4 oktober vindt in het NBC in Nieuwegein de achtste editie van het FFP Congres plaats met als thema ‘De kracht van verandering, www.ffpcongres.nl. Fintech is een van de thema’s die op 4 oktober uitgebreid aan de orde zullen komen.  Het FFP Congres is volgeboekt. Meer informatie over het programma, sprekers en inschrijving, zie www.ffpcongres.nl

Lees HIER de FFP-Fintech special