Verandering in ondernemen heeft financiële gevolgen?

Datum: 01-02-2017

Deze week staat vol veranderingen. Zo stopte ik gisteren met detacheringsopdrachten. Geen nieuwe opdrachten meer. Mijn eigen advieskantoor vraagt zoveel tijd, dat het combineren met een fulltime baan als gedetacheerde niet meer te combineren viel. Deze week heb ik ook de laatste vergadering ven een Raad van Toezicht, waar ik 6 jaar deel van uit maakte. Leuk, maar tijdrovend. Maandag heb ik een BV opgericht om naast mijn eenmanszaak andere activiteiten te gaan ontplooien. Gisteren heb ik een overleg met mijn compagnon gevoerd over ons idee van een nieuwe franchiseketen. Dat idee gaat steeds meer handen en voeten krijgen. Gaaf om met nieuwe dingen bezig te zijn, maar ook mooi om bepaalde andere zaken weer af te sluiten. 

Nu ik bovenstaand lees, denk ik; waar haal ik in vredesnaam de tijd vandaan? Iets wat mijn vrouw me ook regelmatig vraagt, overigens. Tja, iedere ondernemer kan het beamen, als je ergens in gelooft geeft het je veel energie en ga je er ongemerkt (te?) veel tijd in stoppen. 

Wat heeft dit met mijn vakgebied, financiën, te maken, hoor ik je vragen. Wel: eigenlijk heel simpel. Herd werken is mooi, geeft je energie. Maar TE hard werken is een gevaar dat op de loer ligt. Een burn-out komt bij veel ondernemers voor. Een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering helpt je daarbij. Het geeft rust. financiële rust, maar eerlijk gezegd ervaar ikzelf er ook rust door in mijn hoofd door deze verzekering. Ik weet dat er een goed vangnet is. Bij jou ook?

Erger dan een burn-out is een overlijden. Vooral voor je gezin dat achterblijft. De gevolgen zijn emotioneel heel groot. Daar kan ik niets aan doen. Wat ik wel geregeld heb, is dat mijn vrouw financieel niets tekort komt bij mijn overlijden. De woning is betaald, er is geld om van te leven, mijn kinderen kunnen blijven studeren zonder studieschuld. Geeft rust. Financiële rust. Rust in mijn hoofd. Maar mijn compagnon dan? Kan hij de nieuwe onderneming voortzetten zonder mijn werk en input? Vast niet, anders had hij het al wel alleen gedaan. Hoe regel je dat dan? Uitvoerend kan ik dat natuurlijk niet regelen. Financiëel wel. Een compagnonsverzekering. Geld dat vrij komt om de aandelen die mijn vrouw erft, over te kunnen kopen. Maar ook geld om expertise die ik inbracht, te kunnen inkopen. Handig dus dat de onderneming doordraait. 

Moeilijk en eng om te regelen? Helemaal niet! Zolang je maar een professional inhuurt die het voor je doet. De advieskosten vooraf (vaak niet meer dan enkele honderden euro’s) voorkomen dat je achteraf jezelf met enorme practische en financiële problemen geconfronteerd ziet. Let bij het inhuren van je professional op het FFP-keurmerk. Een financieel planner overziet het hele spectrum, legt verbanden en is in staat om het jou duidelijk uit te leggen. Pas als je het snapt kun je goede beslissingen nemen. Zo voorkom je dat je teveel betaalt voor oververzekeren. En dat geeft rust. Financiële rust. Rust in je hoofd. Zodat je door kunt gaan met waar jij goed in bent: ondernemen!

Veel succes met je plannen! Vragen? info@acda-ac.nl